Monday, January 21, 2013

3h2m Cuti-Cuti Di Kota Kinabalu – Chapter 7/8


Salam.

Ngan Minah Jakarta pun bertukar tempat. Hehe ingat aku sorang je tak tahan. Brader bot tu suruh kitorang empat2 orang amik life jacket yang tergantung tu untuk tutup muka. Giler besar siot tempias hujan tu. Serius cakap, sakit giler! Kalau tak takkan brader yang 2 orang lagi tu pun beria tutup muka. Hehehee…. Kira2 15 minit gak kitorang berhadapan aksi2 mencemaskan kat tengah laut tu. Dengan ombak tinggi, awan gelap dan kilat menyambar2… Dah rasa macam nelayan di musim tengkujuh plak. Tapi, bila kenang semula….cam best plak experience tu. Haha.. Rasa proud giler sebab aku orang Islam. Aku rasa orang Islam akan lebih penghayatannya tentang ciptaan tuhan.

Saujana bumi ciptaan Allah swt.

Dia lah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya); dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi الله, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui (bahawa الله  ialah Tuhan Yang Maha Esa) : Al-Baqarah (22)

Sampai je kat Jesselton Point, kitorang terus heading back to hotel. Dah petang sangat masa tu. So, kitorang bersihkan diri, rehat2 kejap sementara tunggu Maghrib. Masa tu la PSS message kata nak joint dinner malam tu. Selepas solat kitorang ke Pasar Ikan Masin memborong amplang, kuih cincin dan ikan masin. Amplang dan kuih cincin adalah benda wajib dalam senarai barang yang aku kena beli. Lepas tu terus ke Pasar Kraftangan memborong cenderemata dan cenderahati sebagai buah tangan untuk insan tersayang (ayat buku teks). Apa beza cenderamata dengan cenderahati? Oh, yang memborong ialah Minah Jakarta je. Kemain banyak dia beli T-shirt gambor2 tempat menarik kat KK. Banyak kali dia offer aku tapi aku takmo. Bukan sombong, tapi memang aku takmo. Bior ler dia borong sakan untuk kengkawan dia kat Jakarta tu. Siap beli aksesori rantai, gelang dari mutiara air masin. Dia offer lagi, dan aku tolak lagi. Errr…bukan tak minat aksesori, cuma tak minat mutiara (sengih). Tapi aku tak cakap la kat dia…sebab, dia minat sangat kot... Kang kecik hati pulak kan… (sengih lagi).

credit pic dari sayamaudiet
Tengah dok melangut tengok Minah tu membelek2 mutiara ni la PSS muncul dan kitorang di bawa makan kat Pasar Filipina. Makan mee goreng je malam tu. Kat sini makanan dihidangkan dalam portion yang agak besar. Sepinggan mee goreng tu boleh makan untuk dua, tiga orang. Mee goreng pun dihidang dengan sup tau. Ada kelainan kan? Walaupun big portion, tapi harga boleh aku anggap sebagai murah. Banyak jugak cerita pasal Sabah aku dapat dari PSS. Cerita kat sini? Tak payah la kot… Lepas kitorang makan borak, makan borak dengan PSS dan kawannya, Minah Jakarta mintak bawakkan dia cari udang galah memalam tu jugak. Kebetulan ada 1 kedai bertentangan dengan Pasar Filipina ni masih buka. Apa tah nama kedai tu aku dah lupa. Dia order 2 kilo udang galah beku, RM150. Tak pasti pulak  aku mahal ke murah. Jumpa 2 orang brader dari semenanjung kat dalam kedai tu, katanya kalau nak lagi murah, pukul 2 pagi kang tunggu bot nelayan turunkan tangkapan kat Pasar Basah. Masa tu memang boleh dapat murah gilerrrrr.


...bersambung…


No comments:

Bayaran Zakat Pendapatan Melalui Potongan Gaji

Company tempat aku kerja ni baru je nak masuk 5 tahun beroperasi. Staff kat dalam ni dah tanya bila boleh buat Potongan gaji untuk bayar zak...