Sunday, January 20, 2013

3h2m Cuti-Cuti Di Kota Kinabalu – Chapter 6/8


Salam.

Lepas kira2 2 jam lebih berendam, kitorang dipanggil naik bot ke Pulau Sapi.Hepi bukan kepalang rasa di hati. Orang kata Pulau Sapi ni paling cantik dalam banyak2 pulau kat situ. Kenapa nama dia Pulau Sapi ek? Banyak Sapi ke kat situ? Entah aku pun tak tau. Sebaik kitorang jejak je kaki kat Pulau Sapi hujan pun turunnnnn dengan lebatnya.

Tak faham la kenapa nak berteduh? Kan nak masuk air, biar je la basah pun....
Pulau Sapi ni….humang aiiiiiiiiiiii… Cantik woooooooooo!!!! سبحان الله, bersyukur aku sebab diberi kesempatan meneroka bumi ciptaanNya. Walaupun pulau ni tak besar sangat, tapi air laut yang jernih membiru. Pantainya putih bersih. Bila hujan dah reda sikit, aku terus terjun dalam laut. Hah! Dengan tak disangka2, ikan2 aneka rupa dan kaler datang mengelilingi aku. Woooooo…rasa macam aku la puteri duyung hari tu. Ni semua ikan kecik2 ye. Takde ikan jaws ke ikan paus ke. Sape buat snorkeling kat sini memang terbaek lah. Tak reti aku nak describe dengan kata2, tapi memang spectacular view lah! CiptaanNya yang Maha hebat! Sayang sekali Minah Jakarta tu takmo masuk air. So, dia tunggu je la aku kat tepi pantai. Nak buat cemana kan, aku ni semua nak redah…

Clear water!
Lebih kurang 2 jam lebih kat sini, kitorang naik semula bot untuk balik ke Jesselton Point. Dalam bot nak balik ke Jesselton Point tu takde la ramai, aku, Minah Jakarta, 2 orang penumpang lelaki dan brader bot. Aku duduk depan sekali. Ni nak habaq mai…satu lagi pengalaman yang aku tak pernah lalui dan tak semua orang pernah lalui…hehe yariba! yariba!...

Awan mendung sebelum langit menangis selebat-lebatnya....uwaaa ngan aku2 pun menangis!
Dalam perjalanan bot meredah laut Sabah yang luas membiru tu, tetiba hujan turun. Mula2 rintik2…. Aku relax je ngan confident level yang sangat tinggi. Lepas tu makin besar rintik dia… Ok, aku dah start hilang macho and tundukkan kepala tanda setuju nak elak tempias. Lepas tu makin kuat dan makin lebat. Lebat dan lebat. Woooooo…pedih woo muka bila kena air hujan yang turun melaju selari dengan kelajuan bot yang memang laju terhempas2 atas permukaan laut tu. Seram je bunyi bila bontot bot tu berlaga ngan air laut. Masa tu aku memang dah tak tahan nak melawan tempias hujan yang giler lah kuat tu. Dan brader bot yang rock n roll tu macam paham2 je, men’slow’kan bot dia. Aku apa lagi, toleh belakang nampak je ada seat kosong, terus bangun duduk kat situ. Lepas tu….

...bersambung…

No comments:

Bayaran Zakat Pendapatan Melalui Potongan Gaji

Company tempat aku kerja ni baru je nak masuk 5 tahun beroperasi. Staff kat dalam ni dah tanya bila boleh buat Potongan gaji untuk bayar zak...