Friday, January 18, 2013

3h2m Cuti-Cuti Di Kota Kinabalu – Chapter 4/8

Salam.

Ok2, perjalanan diteruskan lagi sampai la kat Pekan kecil Ranau. Kat sini ramai penduduk berniaga hasil tanaman macam sayur2an dan buah2an kat tepi2 jalan. Kitorang singgah sebab Minah Jakarta ni nak sangat makan durian. Pada aku, sama je kot durian Ranau ke, durian Perak ke, durian Jakarta sekalipun. Tetap rasa durian, takkan rasa apple punya… (gila kerek ayat aku). Sebenarnya, aku malas nak singgah sebab hari makin gelap. Karang usah kata lembu ala2 kat New Zealand, even rumput pun tak nampak kang. Lepas beli sebiji durian dan setengah kilo duku langsat, kitorang pun pecut ke destinasi di tuju. Kat area Ranau ni, penempatan diorang kat lereng2 bukit. Rumah diorang kebanyakannya rumah kayu je. Tapi hampir keseluruhan rumah dikelilingi dengan tanaman sayur2an yang segar bugar. Bahagian depan rumah pulak ceria dengan pokok2 bunga aneka warna dan cantik2 youuuuuuukaler ungu, hijau, merah, oren….ish2 macam2 kaler. Semua pokok2 bunga diorang subur2 I tell you!

Cantik!

Cuaca dah mula nak gelap. Kabus pun tebal.

Kawasan kat sini berbukit curam, nasib baiklah aku rent Myvi, kalau kelisa aku yang kat rumah tu mau tercungap2 nak naik kot. Minah Jakarta sebelah aku ni memanjang cuak takut aku tak lepas bukit2 tu. Hahaha…takkan la tak lepas kot… الله adalah sebaik2 penolong. Kan dah doa masa masuk dalam kereta tadi. Tu lah istimewanya orang Islam. Hehe…konfiden? Of course aku konfiden denganNya. Hari makin kelam, kaki makin sakit gara2 pedal clutch Myvi ni keras sesangat. “Brader US, pi la lembutkan sikit clutch ni, sakit woooo kaki aku!” Akhirnya kitorang sampai ke destinasi dituju. Desa Cattle Dairy Farm. Memang luas tempat ni. Tapiiiiiii seperti yang aku dah agak dari awal, usah kata lembu, rumput pun tak nampak dah kaler apa. Dah malam laaaaa….tempat tu dah tutup. Melepas aku nak pose maut ngan lelembu tu semua. Siapakah yang patut dipersalahkan? Jawapannya ialah PSS! Har! Har! Har! (keluar lagi gelak jahat Nordin Ahmad aku). Oh, by the way, aku tetap bersyukur. So, lepas ni kalau ada rezeki ke sana at least aku dah tau jalan. Lalalalalaaaaa….(sedapkan hati sendiri).

Balik dari Desa Cattle Dairy Farm, kitorang singgah beli air mineral basahkan tekak kat pekan Ranau tadi and turn back ke KK. Bermulalah pengalaman mencabar pertama kali dalam hidup aku memandu sejauh 3 jam dengan takde lampu jalan. Dengan cuaca berkabus dan gelap. Dengan jalan banyak selekoh tajam. Dengan banyaknya lori waktu malam. Dengan ada roadblock lagi. Siap kena tahan and kena interview lagi dengan Abang2 Polis tu. Perghhhh!!!! Gamble giler! Macam takkan buat lagi la aku niiii... Hahaha…. Taubat nasuha tu tak la…tapi, tau la buat! Kuikuikui… Aku pun tak tau pasai pa ada roadblock. Aku tanya PSS, dia kata mungkin ada kes. Lagipun tu kawasan sempadan dengan Filipina, so roadblock memang selalu ada. Ok got it!


...bersambung... 


No comments:

Bayaran Zakat Pendapatan Melalui Potongan Gaji

Company tempat aku kerja ni baru je nak masuk 5 tahun beroperasi. Staff kat dalam ni dah tanya bila boleh buat Potongan gaji untuk bayar zak...