Monday, March 06, 2023

Bayaran Zakat Pendapatan Melalui Potongan Gaji

Company tempat aku kerja ni baru je nak masuk 5 tahun beroperasi. Staff kat dalam ni dah tanya bila boleh buat Potongan gaji untuk bayar zakat pendapatan.

 

So, masuk je tahun 2023 ni, aku pun mula la explore website MAIWP untuk dapatkan info. Aku harap dapatlah start buat potongan mulai payroll bulan Januari. So, hujung tahun nanti cantik sikit EA Form nak proses untuk staff company ni.

 

Lepas submit semua staff application kat MAIWP dan diorang pun dah dapat email approval, barulah aku submit company registration. Online application je, senang! Klik Borang Potongan Gaji Online untuk register Potongan gaji.

 

Screen keluar ghoper ini Yeop.

1.       Pilih Jenis Permohonan – aku pilih ‘Baru / Pindah Majikan / Tukar Negeri Berkhidmat’ sebab ni first time register.

2.       Sektor Pekerjaan – Company aku kerja ni syarikat Swasta

3.       Isi Maklumat Peribadi Staff korang.

4.       Pastu Klik ‘SETERUSNYA’

Lepas tu kat next screen ni kena isi Alamat Tempat Bertugas, Potongan Gaji dan Alamat Surat Menyurat. Ni semua sebenarnya staff kat company korang boleh buat permohonan sendiri. Isi sendiri la maknanya.

Tapi aku merajinkan diri sebab tunggu diorang buat kang, tak tau zaman bila baru settle.

Lepas tu klik la ‘SETERUSNYA’ dan sudahkanlah every page sampai ko kena klik button ‘SELESAI’. Pastu dia akan mintak confirmation macam kat bawah ni. Kalau dah yakin klik je la button ‘HANTAR’ tu.


Ok, nak dapatkan jumlah zakat untuk Potongan gaji ni boleh kira kat Kalkulator Zakat Pendapatan. Tak perlu detail sangat.

 

1.       Tahun / Haul

2.       Jenis Kiraan – aku pilih Tanpa Tolakan

3.       Jenis Pendapatan – aku pilih bulanan

 

Itu sahaja info yang aku masukkan. Kalau tak sure macamana nak kira boleh tengok Manual Pengiraan. Tengok red circle dalam screen bawah.


So kat bawah screen ni nanti akan auto calculate amount Potongan zakat tu. Amount ni lah yang aku masukkan untuk Potongan gaji diorang nanti.

 

Oh ya lepas submit Borang Potongan Gaji Online tu, aku dapat email dari MAIWP menyatakan permohonan aku berjaya dan bagi aku manual step-by-step cara buat bayaran dan link payment.

 

Disebabkan aku lewat nak bayar Januari, gara-gara management aku la lambat betholllll nak bagi approval, Office MAIWP terus call aku tanya ok tak prosesnya, ada problem ke tak.

 

Dengan tersipu-sipunya aku bagitau, management company suruh start bayar untuk payroll bulan Februari nanti. Syukur la orang MAIWP ni faham. Kalau idok, dah aku nak kena push boss aku pulak. Memang idok ler aku nak paksa-paksa boss ni.

 

Oh ya, untuk para HR pastikan staff agree dengan jumlah Potongan tu baru proceed ya. Kang tak memasal jadi kes potong gaji tanpa kebenaran pulak kang. Cannot like that ok!

 

Ok lah, selamat menunaikan zakat hakak ucapkan.




 



 



No comments:

Bayaran Zakat Pendapatan Melalui Potongan Gaji

Company tempat aku kerja ni baru je nak masuk 5 tahun beroperasi. Staff kat dalam ni dah tanya bila boleh buat Potongan gaji untuk bayar zak...