Tuesday, January 25, 2022

Aku sahaja yang betul. Betul ke?

Dalam hidup ni kan ada perkara yang kita tak boleh nak kontrol pun. Eh salah, bukan tak boleh, tapi tak perlu kontrol pun. Contohnya, kau tak pernah buang sampah keluar dari tingkap kereta, tapi orang lain selamba badak je buat benda yang kau tak suka tu. 

Atau, kau dah sapu sampah tahap paling bersih habis segala celah kerusi and every corner kau korek supaya hasilnya tip top di mata kau. Tapi, bila adik kau yang sapu, ala kadar je tak capai standard kau sampai kau confuse dia ni sapu sampah ke sapu angin?

Pernah kan rasa cemtu?

Dulu aku sangat particular and perfectionist sampai mempersoalkan kalau aku boleh buat the best kenapa kau tak boleh? Tapi lama-lama aku sedar, aku tak boleh expect semua orang buat sama standard level yang macam aku harapkan.

Kenapa?

Sebab, manusia dilahirkan berbeza-beza. Berbeza dari segi pendidikan, pergaulan, latar belakang, dan banyak faktor lagi.

So, the conclusion is don't let yourself stressful with unnecessary and uncontrollable issues. Do the best of yourself, smile, and move on. 

No comments:

Bayaran Zakat Pendapatan Melalui Potongan Gaji

Company tempat aku kerja ni baru je nak masuk 5 tahun beroperasi. Staff kat dalam ni dah tanya bila boleh buat Potongan gaji untuk bayar zak...