Monday, February 18, 2013

Mukjizat Bekam

Salam.

Tahukah anda apa itu bekam? Skema kemain kannn... Heeee..bekam ni kalau orang Arab, diorang kata hijamah. Pernah tak korang cuba try test? Aku pun baru je cuba benda ni last week.  Bekam ni actually tersangat la bagusnya untuk kesihatan fizikal dan spiritual. Orang Islam la terutamanya, sangat digalakkan uols buat bekam ni. At least buatlah sekali dalam seumur hidup. Gerenti tak nyesal.

Tau tak (aku tak tau sebelum ni) yang berbekam ni boleh prevent dari bermacam2 jenis penyakit, in shaa Allah. Eh, jangan tak tau Cik Temah, berbekam pun boleh mencantikkan wajah. Sape2 yang muka banyak jerawat ke, atau apa2 je yang bertepek kat muka tu try la bekam. Berbekam kat muka akan mengeluarkan darah2 kotor.  In shaa Allah, kulit lebih cantik dan sihat. Haaaaaa...nak tak?!?!   

Last week (last week la sangat...dah berbulan2 pun.. Entah2 tahun lepas. Lupa sudah...) dengan cekalnya aku pi la try bekam ni kat rumah Che Wann. Actually, dia ni junior aku masa sekolah dulu. Lepas calling2 set appointment and check address, aku sampai jugak ke rumah dia. Lepas mukadimah gitu gini ala2 kadar + gosip zaman2 sekolah, aku pun disuruh dek Wann ni pakai pakaian khas. Pakaian ala2 zaman nenek aku pi cuci kain kat tepi sungai...hehe.. Lepas massage situ sini kat bahagian nak bekam, Wann pun memulakan dengan bismillah. Dia pam cawan2 comel macam nk buat cupcake tu kat bahagian belakang badan aku. Dia pam sikit je dulu, after few second dia pam habis. Pastu dia cucuk2 dengan alat khas. Aku tak tengok pun, tapi macam jarum kot.. Tujuan cucuk ni supaya rongga kulit terbuka dan darah kotor akan keluar

Masa Wann tengah tekun cucuk2 kulit aku tu, aku sempat la interview sepatah dua kata kat Wann. Wann kata, biasanya orang akan bekam bahagian belakang badan, atas kepala (migrain), muka (jerawat), tangan (kebas) dan kaki (untuk macam2 penyakit). Kalau pesakit ada penyakit yang agak serius, darah kotor yang keluar lebih pekat dan hitam. Berbanding dengan mereka yg sihat darahnya hanya sedikit dan kemerah2an. Wann kata lagi, sesetengah orang dia akan rasa pening lepas bekam. Digalakkan minum banyak air suam dan elakkan minuman yang sejuk.

Alhamdulillah, time aku tu takde la rasa sakit kena bekam tu. Darah kotor yang berjaya disedut dek junior aku ni pun kemerah2an biasa je. Dan aku pun tak la rasa pening2 lepas tu.

Aku respect la pekerjaan yang diceburi Wann ni. Ala2 Ms Drakula gitu...tapi yang ni sedut darah orang, bukan hisap darah. Hahahhaa.. Moga Wann terus sukses dan berjaya!! Untuk info lanjut pasal bekam, contact la Che Wann kat website sinun... Mukjizat Bekam

No comments:

Bayaran Zakat Pendapatan Melalui Potongan Gaji

Company tempat aku kerja ni baru je nak masuk 5 tahun beroperasi. Staff kat dalam ni dah tanya bila boleh buat Potongan gaji untuk bayar zak...